Annonce
Vanløse

Vanløse Bymidte: Skal bilerne væk fra Jernbane Allé ?

Oversigtstegning af bymidten tegnet af arkitekt Morten Dam Feddersen, Vandkunsten.
- Det er åbenlyst, at der skal ske noget med Vanløse Bymidte, siger medlem af Teknik- og Miljøudvalget for SF, Astrid Aller, der deltog i borgermødet på Vanløse Torv i lørdags.

Lørdag 7. maj slog Vanløse Bymidtegruppe ’dørene op’ for endnu et borgermøde om bymidten.

Og overskriften var 'Drømmen om et bedre Vanløse'.

Professor, arkitekt Jan Gehl holdt blandt andet oplæg om nuværende status i bymidten og om drømmen om fremtiden.

Annonce

En af drømmene omhandler Frode Jacobsens Plads.

Her ønsker Bymidtegruppen at omdanne pladsen til et opholdstorv med siddepladser i solen langs banen. De foreslår et børnevenligt springvand til glæde for alle generationer, træer, granitbelægning og belysning.

En anden vigtig del af bymidten er Vanløse Torv.

Vanløse Torv blev anlagt i 2004, hvor kommunen etablerede granitsten, gangbaner i granit, træer og en lav slynget mur mod Vanløse Allé.

Ifølge Bymidtegruppen har Vanløse Torv brug for en kant ud imod støjen og blæsten fra Vanløse Allé. I den forbindelse drømmer Bymidtegruppen om en ny pavillon, en glas-café med en scene foran, og med god plads til servering i solen.

- Torvet fortjener en ny plan granitbelægning, som alle kan gå, stå og rulle på og en ny belysning som i den øvrige bymidte. Gode offentlige bænke må til, som supplement til de mange hyggelige aktiviteter på torvet. Træerne samles til en lille lund ved Jernbane Allé, skriver de i deres materiale, som var en del af mødet.

Væk med bilerne

Dagligt benytter omkring 1000 cykler bymidten, og cykel p-huset (under Kronens terrasse) kan rumme 1000 cykler, men ifølge Bymidtegruppen udnyttes den kun med 60-70 procent, fordi cykelparkeringshuset er besværligt og utrygt.

En løsning kunne ifølge Bymidtegruppen være, at et af de to bremsespor ved metroen (mod nord, red.) nedlægges, så cyklisterne kan gå direkte fra cykel p-huset over til stationen.

- Med et snuptag ville cykel p-huset blive bekvemt og trygt, og Metroen kunne få en smuk og værdig indgang, skriver Bymidtegruppen.

Og ikke at forglemme: Jernbane Alle.

Det er åbenlyst, at der skal ske noget med Vanløse Bymidte

Astrid Aller, medlem Københavns Borgerrepræsentation for SF og næstformand for Teknik- og Miljøudvalget

Og her er bymidtegruppens drøm er at gøre Jernbane Alle til en gade, der signaliserer, at den er Vanløses hovedgade.

- Man skal føle, at man er i Vanløse, og at det er en gade, hvor de gående, bylivet og cyklerne prioriteres, udtaler Bymidtegruppen.

- Man skal føle og mærke, at man nu er netop i Vanløse, og at det er en gade, hvor de gående, bylivet og cyklerne prioriteres, udtaler Bymidtegruppen, og en af drømme er at der skal etableres granitbelægning på fortove og cykelstier, skriver de og pointerer, at der skal være fodgængerbelysning fremfor bil-belysning, samt at man eventuelt kunne sænke hastigheden, kun tillade busser og cykler eller det helt drastiske, at en del af Jernbane Alle kun er for gående.

Astrid Aller er af Københavns Borgerrepræsentation for SF og næstformand for Teknik- og Miljøudvalget. Hun deltog i mødet, mener at det er på tide at der sker noget med bymidten. Foto. Presse

Medlem af Københavns Borgerrepræsentation for SF og næstformand for Teknik- og Miljøudvalget, Astrid Aller, der deltog i mødet, mener at det er på tide at der sker noget med bymidten.

- Det er åbenlyst, at der skal ske noget med Vanløse Bymidte. Pladserne på begge sider af stationen skal bindes sammen, og der skal ryddes ud på Frode Jakobsens Plads, så der faktisk er plads til at være og gøre ting der, siger Astrid Aller, der mener, at den bedste måde at få det til at ske, er at gøre et stykke af Jernbane Allé til cykel- og busgade, så der bliver plads til udeliv der. Og hun håber at der, når budget 2023 skal forhandles, kan findes penge til en foranalyse.

Annonce
Annonce
Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Slut med 50 km/t.

Nye fartgrænser på vej i Vanløse: Her skal du løfte foden fra speederen

Vanvid

Ung mand bliver ved med at køre som en vanvittig: Blev påkørt af politiet og fortsatte 100 meter på fortorvet

Byudvikling

Få unik mulighed for at være på tværs: Nu kan du udpege bygninger og redde dem fra nedrivning

Ikke flere bænke på Damhusengen

Helle drømmer om flere bænke på Damhusengen: Derfor kommer det ikke til at ske

Penge til sportshaller i bytte for vindmøller og solceller: - Det er slet ikke nok, siger formand for landdistrikter

Ny butik ved metroens endestation

Tjerrys afdøde mor turde ikke følge sin drøm - nu tager hun selv springet: Åbner særlig butik i Vanløse

Vanløse For abonnenter

Her er ugens seneste regnskaber fra Vanløse

Lige ned i lommen

Simon forvandlede 12,5 kroner til 100.000 kroner på et splitsekund: - Det betyder ikke så meget i vores økonomi

Huller på Damhusengen

Helle ønskede huller lappet: Nu reagerer kommunen

Kristian bor i en campingvogn og vender hver en krone, mens han uddanner sig på ny: - Vi har brug for at se på, hvordan det ikke er urealistisk for voksne at lave et sporskifte

Vanløse

Psykisk syge venter på svar - nu langer Københavns ombudsmand ud: - Vi lytter, tænker os om og retter op, siger politiker

Udsender varsel

DMI advarer: Her er der risiko for lokale skybrud

Vanløse

Mere end hver 10. rammes: Ny super-afdeling skal bekæmpe lumsk sygdom

Annonce