Annonce
Erhverv

Så mødte en filippinsk chauffør fra slumlejren op i retten: - Jeg blev vildledt, underbetalt og råbt af

I 2018 modtog Syd- og Sønderjyllands Politi en anmeldelse om, at lastbilchauffører sov mange sammen i barakker eller lastbiler med begrænset adgang til toiletter og køkkenfaciliteter. De skulle heller ikke have adgang til lægehjælp eller være omfattet af sygeforsikringer. Arkivfoto: 3F
Den første af de udenlandske chauffører, der var indlogeret under kummerlige forhold i Kurt Beier Transports slumlejr i Padborg, afgav onsdag forklaring i retten. Her slog filippinske Jojit Cate fast, at arbejdsforholdene langt fra levede op til det, han blev stillet i udsigt, da han underskrev kontrakten med virksomhedens polske datterselskab.

Retssag: Hvorfor blev du ved med at arbejde der?

- Fordi jeg har familie hjemme i Filippinerne, jeg skulle sende penge hjem til.

Sådan sagde filippinske Jojit Cate onsdag ved Retten i Sønderborg om årsagen til, at han fandt sig i at blive indlogeret i månedsvis under det, der er blevet beskrevet som kummerlige forhold, i Kurt Beier Transports slumlejr i Padborg.

Annonce

Han var den første af de i alt 30 udenlandske chauffører, som transportvirksomheden og fire ledende personer, er tiltalt for at have udnyttet groft, der var mødt op i retten for at blive afhørt om sine ansættelsesvilkår og forholdene i den omstridte chaufførlejr.

Jojit Cate har tidligere stået frem i fagbladet 3F, som tilbage i efteråret 2018 fik sagen til at rulle, og fortalt om de ifølge ham forfærdelige forhold i Padborg. Gennem en tolk og med en del misforståelser undervejs fik han på ny fra vidnestolen slået fast, at han ikke mener, at vilkårene under ansættelses levede op til det, som han var blevet stillet i udsigt, da han underskrev kontrakten.

Chaufføren blev rekrutteret af et filippinsk rekrutteringsfirma tilbage i 2018 med henblik på at køre lastbil for Kurt Beier Transports polske datterselskab HTB Internationale Transport. I retten fortalte han, at han i den forbindelse blev interviewet af en af de fire tiltalte i sagen og fik vist billeder af den indkvartering, han kunne forvente sig.

- Det lignede en lejlighed eller et lille hus. Det så rigtigt fint ud, fortalte Jojit Cate i retten.

Derfor kom det noget bag på ham, da han så, hvordan han og de øvrige udenlandske chauffører skulle bo, da de ankom til Kurt Beier Transports adresse i Padborg og blev indlogeret i en container.

- Der var en stor forskel på billederne i Filippinerne og containerne i Padborg, sagde han i retten, hvor han også beskrev, at han af og til måtte sove i sin lastbil i lejren, fordi containerne var overfyldte.

Overrasket over Padborg

Det var ikke kun indlogeringen, der kom bag på Jojit Cate. Han var også overrasket over, at han overhovedet skulle til Danmark. Chaufføren havde regnet med, at han skulle til Polen for at køre i Europa for HTB Internationale Transport, men efter få dage i Polen blev han sat på en bus mod Padborg.

- Han var overrasket over, at han skulle til Danmark og køre for et andet firma, oversatte Jojit Cates tolk.

I retten spurgte anklager Mads Bjerg Olesen fra Syd- og Sønderjyllands Politi vidnet, om det andet firma, han henviste til, var Kurt Beier Transport, og det bekræftede chaufføren.

Anklagemyndigheden har rejst tiltale for, at de udenlandske chauffører reelt var ansat hos Kurt Beier Transport, selvom de arbejdede på polske kontrakter hos datterselskabet.

Annonce

For lidt i løn

Ingen af chaufførerne har kunnet fremvise lønsedler, men de er ifølge efterforskningen i gennemsnit blevet betalt 1.030 euro i månedsløn svarende til lidt over 7.600 kroner, som er blevet udbetalt fra samme bankkonto i Polen tilhørende Kurt Beier Transport A/S.

5 hurtige om slumlejr-sagen

  1. I slutningen af 2018 kunne Fagbladet 3F afsløre, at flere hundrede udenlandske lastbilchauffører boede i en såkaldt slumlejr ved vognmanden Kurt Beiers afdeling i Padborg. Chaufførerne boede i containere, hvor de sov på skummadrasser på gulvet og havde begrænset adgang til køkken- og toiletfaciliteter og blev betalt mellem 15-20 kroner i timen for mange timer bag rattet.
  2. Foruden selve transportfirmaet Kurt Beier Transport A/S er administrerende direktør Karsten Beier og tre andre ledende personer i virksomheden tiltalt for åger og for at overtræde udlændingeloven og byggeloven. Alle fire tiltalte nægter sig skyldige i alle forhold.
  3. Anklagemyndigheder mener, at virksomheden har tjent 4,2 millioner kroner på at udnytte de udenlandske chauffører på grov vis. I retten har anklager Mads Bjerg Olesen krævet, at hele det beløb konfiskeres.

  4. De tiltalte risikerer straffe på op til seks års fængsel, men hvilken straf, anklagemyndigheden kommer til at nedlægge påstand om, er endnu uvis.

  5. Sagen er i alt berammet til 15 retsdage, og der forventes at blive afsagt dom i august.

I retten fortalte den filippinske chauffør, at han ifølge kontrakten skulle aflønnes med 1060 euro i måneden, men at han aldrig i de måneder, han var i Padborg, rent faktisk fik udbetalt dette beløb.

- Der har altid manglet noget. Jeg fik at vide, at det var udgifter til flybilletten, der blev trukket fra, sagde Jojit Cate i retten, hvor han beskrev, at mange af de øvrige chauffører i lejren også havde problemer med deres løn.

Han forklarede ligeledes, at han sad bag rattet mellem ni til ti timer om dagen, og at han ikke blev betalt for overarbejde.

Ifølge ham blev han og de øvrige chauffører ofte skældt ud af ansatte i Kurt Beier Transport.

- De råber og skriger "tag hjem til Filippinerne," sagde han.

Annonce

Blev syg i slumlejr

Til 3F har Jojit Cate tidligere fortalt, at han blev akut syg under sit ophold i Kurt Beiers slumlejr og kørt med fuld udrykning til Sygehus Sønderjylland i Aabenraa efter at være besvimet med forhøjet blodtryk. Til fagbladet har han forklaret, at han efter udskrivelsen blev presset til at køre lastbil igen, selvom han stadig havde det dårligt, ligesom virksomheden nægtede at betale hans medicin, selvom chaufførerne i deres kontrakt blev lovet sygesikring og gratis medicin.

Den episode satte anklageren også fokus på i retten onsdag.

Har du nogen ide om, hvorfor du havde for højt blodtryk?

- Måske på grund af manglende hvilepauser og stress, sagde chaufføren.

En af de tiltaltes forsvarsadvokater understregede i retten, at der reelt var tale om en recept til medicin, der koster i omegnen af 30 kroner, som chaufføren selv måtte betale. 

Annonce

Ikke råd til at tage hjem

Jojit Cate har to børn på tre og 14 år og en kone hjemme på Filippinerne, som han forsørger. I retten spurgte anklageren ham, om han havde mulighed for som en del af ansættelsen at rejse hjem til sin familie.

- Det havde jeg ikke råd til. Jeg blev nødt til at arbejde.

Optjente du ferie?

- Efter et år måtte jeg rejse hjem. De sagde ikke, om jeg selv skulle betale for det.

Hvornår skulle arbejdet stoppe?

- Det blev lovet, at hvis jeg havde arbejdet i to år, ville de betale hjemrejsen, sagde chaufføren.

Mens flere af de udenlandske chauffører i sagen er rejst tilbage til deres hjemlande igen, har enkelte fundet nye jobs som chauffører i Europa. Det gælder også Jojit Cate.

På fredag forventes en chauffør fra Sri Lanka, der arbejder i Flensborg, at møde op og vidne i retten. Hvorvidt flere af de i alt 30 chauffører kommer til at dukke op er endnu uvist. I så fald kommer afhøringen af dem enten fysisk eller via video først til at finde sted til august.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Månedens Buket

Nørkleriet: Vi føler os set

Annonce