Annonce
Vanløse

Ny undersøgelse: Danskerne er blevet mindre villige til at pendle

Danskernes villighed til at pendle er blevet mindre på få år, viser ny undersøgelse fra Dansk Erhverv, der mener, at udviklingen er problematisk. Arkivfoto: Søren E. Alwan
Andelen af danskere i arbejde, der ville sige nej til et nyt, tilsvarende job, hvis det indebar en transporttid til og fra arbejde på i alt halvanden time, er blevet større siden 2018, viser ny analyse. Det er en problematisk udvikling i en situation som nu, hvor virksomhederne har udfordringer med at rekruttere arbejdskraft i kølvandet på coronanedlukningen, mener Dansk Erhverv.

Arbejdsmarked: I løbet af de seneste godt tre år er danskerne blevet mindre fleksible, når det gælder villigheden til at bruge tid på at bevæge sig til og fra arbejde.

Det viser en ny analyse fra erhvervsorganisationen Dansk Erhverv, der har spurgt danskere i beskæftigelse om, hvor langt de er villige til at pendle, hvis de mister deres job og bliver tilbudt et nyt med samme arbejdsbetingelser og løn som det gamle.

I dag har 29 procent af danskerne lyst til at bruge højest 45 minutter hver vej på at komme til og fra arbejde. Det er færre end de 43 procent, der kunne leve med tre kvarters rejsetid hver vej, da man spurgte danskerne om det samme i 2018.

Annonce

Og det er både en overraskende og problematisk udvikling, lyder det fra Dansk Erhverv. Det er nemlig vigtigt, at arbejdskraften er mobil, og at ledige er parate til at udnytte jobmuligheder i en bred radius fra deres bopæl, så virksomhederne kan rekruttere medarbejdere alle steder i landet.

- En høj mobilitet er afgørende for, hvor højt et bundledighedsniveau vi har i samfundet. Det er jo meget svært for virksomhederne at flytte hen, hvor arbejdskraften er. Det kan lade sig gøre i en vis udstrækning, men skal man rekruttere fra forskellige faggrupper, vil der jo altid være nogen, der befinder sig uden for en radius svarende til 30 minutters rejsetid, siger Peter Halkjær, der er arbejdsmarkedschef i Dansk Erhverv.

Det viser undersøgelsen

I undersøgelsen har 972 beskæftigede danskere forholdt sig til et scenarie, hvor de mister deres arbejde og bliver tilbudt et nyt job med samme betingelser og løn som det nuværende job.

Hertil er de så blevet spurgt, hvor meget transporttid de ville kunne acceptere for at sige ja til jobtilbuddet.

Under en halv time: 97 procent

Op til tre kvarter: 81 procent

Op til en time: 57 procent

Op til halvanden time: 29 procent 

Op til to timer: 12 procent

Op til to og en halv time: 4 procent

Mere end to og en halv time: 1 procent

Højtuddannede er mere fleksible

Undersøgelsen viser også, at danskere med en lang videregående uddannelse er mere villige til at pendle end de, der er ufaglærte.

Mens 21 procent af de beskæftigede ufaglærte er villige til at pendle op til halvanden time om dagen, er 48 procent af dem med en lang videregående uddannelse villige til at gøre det samme.


Det er jo ikke alle jobsituationer forundt, at man kan tilbyde hjemmearbejde, men det kan jo være en del af kompromisset i forhold til at prøve at imødekomme nogle af de ønsker, der er,

Peter Halkjær, arbejdsmarkedschef, Dansk Erhverv


Men det betyder ikke, at der ikke alligevel er reelle udfordringer for virksomheder, der for eksempel gerne vil rekruttere akademisk arbejdskraft til områder længere væk fra de større byer i landet, påpeger arbejdsmarkedschef Peter Halkjær.

- En stor virksomhed som Novo Nordisk har en produktion i Kalundborg, hvor de har brug for akademisk arbejdskraft. For dem er det en vedvarende udfordring at tiltrække folk, der vil pendle dertil fra København, hvilket i mine øjne ikke virker som en uoverkommelig afstand, siger han.

Og vanskelighederne bliver ikke mindre af, at arbejdskraften er gået fra at ligge i dvale under corona, til at der nu er fyret godt op under arbejdsmarkedet, så mange virksomheder melder om, at der er problemer med at tiltrække arbejdskraft.

- Og her en del af forklaring, at de medarbejdere, der er mulighed for at rekruttere, herunder for eksempel ledige, ikke er parate til at flytte sig den afstand, som det er nødvendigt for at besætte stillingen, siger Peter Halkjær.

Annonce

Prøv med mere hjemmearbejde

Men hvad kan virksomhederne, der har svært ved at tiltrække arbejdskraft, så gøre for at få i dem, der har ikke har lyst til at pendle så langt?

Et bud kunne være at tilbyde mere arbejdstid på hjemmekontoret, hvor det er muligt, så en eventuel medarbejder ikke nødvendigvis skal transportere sig til og fra job alle ugens arbejdsdage, foreslår Peter Halkjær.

- Det er jo ikke alle jobsituationer forundt, at man kan tilbyde hjemmearbejde, men det kan jo være en del af kompromisset i forhold til at prøve at imødekomme nogle af de ønsker, der er, siger han.

Og der kan faktisk være noget om snakken. I marts omtalte Avisen Danmark en Voxmeter-undersøgelse, foretaget for Finanssektorens Arbejdsgiverforening, der viste, at knap halvdelen af danskerne var villige til at øje afstanden mellem hjemmet og arbejdspladsen, hvis de fik en ekstra ugentlig hjemmearbejdsdag.

Annonce
112

Har fået nok af vanvidsbilister: Politiet tager nyt våben i brug

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Naboskab

Hare Krishna forkæler Vanløse med hjemmedyrkede grøntsager

I byen

Kvindemesse begynder at tage form: Billetsalget åbner 16. august

Byliv

ONLY i Kronen åben: Vi skulle slet ikke lukke

Byliv

Villads fra Valby: Men burde det ikke have været Villads fra Vanløse?

Debat

Lad beboerne boltre sig på grunden, mens vi venter

Byliv

Kamilla truet med opsigelse: Min søn må ikke få en servicehund

Vanløse

Lørdagens coronatal: 739 nye smittede

Byens Bedste Liv

Det bugner med bagere i hovedstadens gader

Byggeri

To nye broer ved Damhussøen: Hvad med naturbeskyttelseslovens paragraf 3?

Det sker

Årlig byfest 2021: Vi vil skabe en endnu bedre fest end sidste år

Byliv

`Bob` som ny Vanløselitteratur? `En af sommerens litterære bestseller

Byliv

Støttekoncert på Stairway: Hvem skal pengene gå til?

Annonce