Annonce
Techgiganter

Mens kritikken vælter ned over Facebook: Så mange penge har politikerne brugt på valgannoncer

Politikerne i København har i høj grad benyttet sig af Facebook i den kommunale valgkamp. Foto: Dado Ruvic/Ritzau Scanpix

Facebook har været under hård beskydning for at have en negativ indvirkning på demokratiet. Men kritikken har ikke fået kandidaterne til kommunalvalget i København til at holde sig tilbage, når det kommer til annoncer hos techgiganten. Det viser en optælling, KøbenhavnLIV har foretaget.

Alene de sidste 90 dage har de 20 mest aktive kandidater brugt næsten en halv million kroner på Facebook-annoncering. Og det er kun kandidaternes egne direkte annonceudgifter. Hos flere kommer derudover annoncer betalt af partierne eller andre interessenter. I bunden af artiklen kan du se de 20 kandidater, der har brugt flest penge på Facebook-annoncer.

De Konservatives Jakob Næsager er den, der har brugt flest penge på Facebook-annoncer med 115.000 kr. de seneste 90 dage. På landsplan har kun hans konservative kollega Steen Stavnsbo fra Aarhus brugt flere annoncekroner på Facebook med 116.000 kr.

Annonce

At Jakob Næsager ligger så højt på listen, overrasker ham ikke. Men han har dog et lille forbehold.

- Der er andre partier i København, der har haft flere annoncer. De har bare fordelt det på flere konti. Men København er Danmarks største kommune, så når vi har 630.000 indbyggere, koster det en del, hvis man skal nå ud, siger han.

Socialdemokraternes overborgmesterkandidat Sophie Hæstorp Andersen har med et annonceforbrug på 101.000 kr. de seneste 90 dage brugt næstflest penge på Facebook. Om hun er blevet ekstra presset af de meningsmålinger, der giver Enhedslisten meget medvind i sejlene, skal være usagt. Men de seneste syv dage har hun alene brugt 70.000 kroner. Langt flest af alle kandidater.

At Facebook er så populært blandt kandidaterne til Borgerrepræsentationen, overrasker ikke Sander Schwartz, lektor og ekspert i sociale medier.

- Facebook er en af de allervigtigste platforme. Det er blevet dér, hvor mange ting begynder. Der er kun få politikere, hvor det ikke er deres kerneværktøj, siger han og fortæller, at Facebook kan noget helt simpelt.

- Facebook er blevet et sted, hvor det giver økonomisk mening. Man får enormt meget for pengene, og man kan skræddersy sin reklame ekstremt præcist, så man rammer de mennesker, man vil nå igennem til, siger han.

Samme vurdering kommer fra Jakob Næsager.

- Jeg og min nærmeste medarbejder har brugt fire timer her til formiddag på at bevare mails og kommentarer. Det giver en helt anden direkte dialog med københavnerne. Det bliver nærmest en chatfunktion, så vi får en meget umiddelbar og direkte kontakt til københavnerne. Det er fantastisk, siger han.

Der er meget diskussion af Facebooks rolle i demokratiet, og at de undergraver det. Har du haft nogle betænkeligheder ved at bruge et så stort beløb hos dem?

- Alternativet var, at vi skulle smide dem efter nogle store mediehuse. Vi må bare konstatere, at det her er måden, vi i 2020 kommer i dialog med københavnerne. Min kampagnevideo er set omkring 60.000 gange, så jeg er nået ud til ekstremt mange, og det ville jeg ikke være, hvis ikke det var for de sociale medier.

Men selvom Facebook altså er blevet et af de vigtigste politiske redskaber, er der ifølge Sander Schwartz stadig noget, man skal holde sig for øje.

- Man skal passe på med at tro, at engagement, antal følgere og likes viser, hvor meget støtte, der er til den enkelte politiker. Selvom man performer godt, kan det godt være, fordi man har brugt en frygtelig masse penge. Det skal man huske at holde sig for øje. Man kan puste meget til sine opslag ved at bruge mange penge på dem.

De har brugt mest på Facebook-annoncer

  1.  Jakob Næsager (K): 115.000 kr.
  2. Sophie Hæstorp Andersen (S): 110.000 kr.
  3. Sisse Marie Welling (SF): 55.700 kr.
  4. Laura Rosenvinge (S): 22.300 kr.
  5. Mia Nyegaard (R): 21.400 kr.
  6. Cecilia Lonning-Skovgaard (V): 16.800 kr.
  7. Jesper Christensen (S): 16.500
  8. Mette Annelie Rasmussen (R): 15.300
  9. Alexander Ryle (LA): 14.000 kr.
  10. Henrik Appel (S): 13.600 kr.
  11. Niels Peder Ravn (NB): 11.800 kr.
  12. Emil Moselund (R): 11.600 kr.
  13. Astrid Aller (SF): 11.600 kr.
  14. Hans Præstbro (S): 11.600 kr.
  15. Peter Bjerregaard (K): 9.540 kr.
  16. Annika Smith (SF): 7.420
  17. Niels E. Bjerrum (S): 6.640 kr.
  18. Morten Melchiors (K): 5.990 kr.
  19. Malte Larsen (NB): 5.280 kr.
  20. Jens-Kristian Lütken (V): 5.110 kr.

Opgørelsen viser, hvad der er faktureret direkte til den enkelte kandidat og viser dermed ikke, hvad partiet eller interessenter måtte have brugt af annoncekroner på at promovere enkeltkandidater. Kilde: Facebook.



Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Den store bagedyst

Min mors sygdom lærte mig at springe ud i livet

Politik

Sinem fik 3480 personlige stemmer uden valgplakater

Samfund

Mystisk kors i Damhussøen

Samfund

Desperat enlig mor tæt på at blive butikstyv: Jeg har grædt foran mine børn

Departementschef stoppede sms-sletning allerede i april

Samfund

Cykel- og gangsti spærret rundt om Damhussøen- og engen de næste par uger: Det kan være svært at se, hvor svækkede træerne er

Samfund

Susannes børns legetøj ender som julegaver til børn i økonomisk pressede familier: Det kan ske for os alle

Vanløse

Lørdagens coronatal: Syvende dag i træk med over 4000 nye coronatilfælde

Samfund

Vanløse samler sig om indsamling til pressede familier: Jeg var ikke et øjeblik i tvivl

DF slår revner - er det Fremskridtspartiet om igen?

Mangel på sygeplejersker For abonnenter

Her er prisen for at stoppe sygeplejerske-flugten

Politik

Venstre: Vi skal have en helhedsplan for Vanløse Bymidte

Kultur

Ungdomsidoler gæster Vanløse

Annonce