Annonce
KV21

Lange udsigter til at få din el-bil ladet op, hvis du bor i Vanløse

El-stander - Vanløse. Hyltebjerg Alle. Foto. Chili Djurhuus
Hvis du bor i Vanløse, skal du kigge langt efter en ladestander til din bil. Vi har spurgt politikerne, hvad de vil gøre for at sikre flere ladestandere.

Fire ladestandere. Det er, hvad der er at finde i Vanløse, mens der efter et hurtigt kig på Vesterbro er mindst 30. Og det er ikke lige til at finde en løsning.

Det skyldes, ifølge Teknik- og Miljøforvaltningen, at Vanløse består af mange private fællesveje.

- En af del af udfordringen er, at der er mange private fællesveje i Vanløse, og operatørerne ansøger Teknik- og Miljøforvaltningen om ladestandere på kommunal vej (hovedsageligt), slår forvaltningen fast som opfordrer grundejerforeningerne til selv at tage initiativ.

Annonce

Mere kompliceret

- Grundejerne har selv mulighed for at etablere ladestandere på de private fællesveje med tilladelse fra kommunen, slår Teknik- og Miljøforvaltningen fast.

Vanløse kontra Vesterbro

Vanløses areal er på 6,69 km2 og befolkningstætheden er 5.548 indbyggere pr. km2. Der bor 40.353 indbyggere. 2016 tal)

Vesterbros areal er på 8,18 km2 og befolkningstætheden er 6.987 indbyggere pr. km2 og der bor 62.962 (2016 tal)

Og ifølge Head of PR & Public Affairs i firmaet E-on, Vibeke Agerdal Kristiansen, /der har de fire ladestandere på Hyltebjerg Alle, red), har virksomheden ikke, på nuværende tidspunkt, planer om flere ladestandere i Vanløse.

Vi har ikke nogen konkrete adresser lige nu i Vanløse, hvor der er ladestandere på vej.

Head of PR & Public Affairs i firmaet E-on, (der har de fire ladestandere på Hyltebjerg Alle), Vibeke Agerdal Kristiansen

- Vi har ikke nogen konkrete adresser lige nu i Vanløse, hvor der er ladestandere på vej. Men vi kigger løbende på placeringer og udvider vores ladenetværk efter behov, udtaler Vibeke Agerdal Kristiansen og slår fast, at der ikke er en tidshorisont i forhold til om, hvornår der eventuelt er nogle på vej.

Annonce

Kronen på værket

Er det, for jer som virksomhed, en ekstra udfordring, at der er så mange private fællesveje i Vanløse?

- Normalt når vi sætter by-ladestandere op, så er det kommunen, vi laver aftaler med. I Københavns Kommune søger vi om tilladelse til at sætte ladestandere op på de adresser, vi ønsker at opsætte på, og ofte på flere veje ad gangen, svarer Vibeke Agerdal Kristiansen og fortsætter.

- Det er klart, at det vil være mere kompliceret at skulle lave aftaler med hvert enkelt grundejerforening om hver vej, end det er at lave en aftale med en kommune om mange veje. Men grundejerforeningerne er selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os, så ser vi på mulighederne.

Ifølge Kronens nye ejere, kommer der dog flere ladestandere. På et tidspunkt.

- N-REP har planer om at etablere ladestandere i Kronen, og vi drøfter løsninger med operatører pt, fortæller udviklingsdirektør i N-REP (Kronens ejere, red) Rasmus Meyhoff, der dog ikke kan give en tidshorisont for, hvornår ladestanderne bliver en realitet.

Det vil politikerne gøre for at få flere ladestandere til Vanløse

Jens-Kristian Lütken (V)

- Hver femte nye bil er en elbil, så der er brug for flere muligheder for at lade bilen op – også i Vanløse. Det kan især være vanskeligt for bilejere i etagebyggeri at få ladt bilen op, da de ikke har adgang til at sætte en ladestandere op i indkørslen, sådan som villaejere hurtigt og nemt kan gøre. Derfor er der brug for flere hurtigladere, sådan at man altid kan få ladt sin bil hurtigt op. Her kunne det være oplagt at finde plads til en lynladestation i Vanløse. Udbygningen af lade- kapaciteten skal ske i samarbejde med private og drives af private. Mange private aktører står på spring for at komme ind i København, så derfor er det vigtigt med en hurtig og smidig sagsbehandling, således at Vanløse og resten af København ikke kommer til at lide af rækkeviddeangst på grund af mangel på ladefaciliteter.

Mette Annelie Rasmussen, medlem af Borgerrepræsentationen og Teknik og Miljøudvalget (R)

- På Rådhuset har Radikale venstre skubbet på ift. at få opsat flere el ladestandere, for de er en vigtig forudsætning for den grønne dagsorden. Aktuelt arbejder vi henimod at omlægge 5000 p pladser til el P pladser, men vi skal være endnu mere ambitiøse. Og så skal vi finde løsninger på udfordringen omkring de private fællesveje. Der er Radikale allerede i gang men det kræver lidt armlægning med forvaltningen og bedre rammer når vi tænker nyt og på tværs af 'vi plejer'

Klaus Mygind medlem af Teknik- og Miljøudvalget for SF og kandidat til KV21.

- SF ønsker, at udrulningen af ladestandere sker hurtigst muligt, så mangel på opladningsmuligheder ikke bliver en barriere for, at vi får mange flere elbiler. Jeg opfordrer derfor grundejerforeningerne til aktivt at lave aftaler med firmaer, der sætter ladestandere op. Jeg opfordrer også Lokaludvalgets Miljøpunk/Miljøudvalg til at lave oplysningsarbejde om, hvordan man kan få ladestandere på private fællesveje.

Men der er problemer i det. Grundejerneforeningerne skal kunne sikre sig imod, at ladestanderne ikke fører til endnu mere trafik på vejene og mere udenbys parkering.”

Jens Wedenborg (K - Konservativt Folkeparti)

Det skal være attraktivt at skifte fra benzinbil til elbil. Der er for mange forhindringer i dag. Teknik- og Miljøforvaltningen påpeger ganske rigtigt, at de fleste veje i Vanløse er private fællesveje, men det fritager jo ikke kommunen ift. at facilitere flere ladestandere. De kunne jo med fordel oprette nogle på Jernbane Allé, Jydeholmen og Ålekistevej. Ift. parkeringskældre skal kommunen facilitere flere elledninger, så københavnerne kan skifte. Jeg tror, at mange gerne vil skifte til elbil og bidrage til en grøn omstilling og derfor er det jo ærgerligt, at kommunen er en stopklods lige nu.

Jakob Næsager (K), Gruppeformand og politisk leder i København (K), og medlem af Borgerrepræsentationen

- Med budgetaftalen for 2022 kommer der 4.100 nye elladestandere i København. Desværre er der ingen tidsbegrænsning på disse pladser, så den samme bil kan holde på opladningspladsen i en hel uge af gangen. Vi konservative har foreslået tidsbegrænsning på ladepladserne fx fire timer af gangen fra kl. 7-19, og fri parkering om natten - det vil give cirkulation på pladserne, og dermed give mulighed for, at endnu flere kan lade deres elbil op. Det er tvingende nødvendigt, at kommunen sammen med private, fx dagligvarer butikker, sikrer, at der flere og flere parkeringspladser bliver ladepladser. Mange københavnere efterspørge lademulighed, så de kan skifte til elbil. Det må kommunen ikke stå i vejen for.

Finn Rudaizky (DF) med lem af Teknik- og Miljøudvalget

- Som politiker sidder vi ikke og detail-planlægger. Heller ikke, hvor ladestanderne skal stå. Vi bevilliger pengene. Og helt ærligt, så har jeg ikke før nu, hørt om Vanløse-problemet. Nu tager jeg kontakt til forvaltningen og så må vi i teknik- og miljøudvalget, drøfte problemet. Det hele virker molboagtigt.

Rikke Skovgaard Andersen, kandidat (A) i Vanløse til kommunalvalget:

- Vi har brug for ladestandere i hjertet af Vanløse. Det er positivt, at ejeren af Kronen nu følger med tiden og vil sætte ladestandere op. Jeg vil opfordre KulturStationens ejer til at følge efter. Hvis ikke det rykker snart, så vil jeg arbejde for, at kommunen opkøber et lille stykke privat fællesvej, så der kan etableres ladepladser.

Derudover skal vi gå de kommunale veje efter for at finde ladepladser, fx Ålekistevej. Jeg vil også arbejde for ladestandere til offentlig brug ved kommunale bygninger, når loven forhåbentligt snart tillader dette. Fx vil det være oplagt ved sundhedshuset.

Gorm Anker Gunnarsen (EL), medlem af teknik- og mIljøudvalget.

- Enhedslisten har længe arbejdet for at overvinde hindringer for adgang til opladning. Standere, som er opsat til kommunens egen flåde af køretøjer, må stilles til rådighed for borgerne, når de ikke er i brug. Forskellige typer af ejerforhold til vejareal må ikke hindre at ladestandere kan findes i alle byområder, hvor der er adgang for biler. For at give operatørerne bedre vilkår, skal der afsættes flere elbil-pladser per ladestander, så der sikres en bedre udnyttelse af den enkelte ladestander. Hvis biler i byen ikke kun skal være et privat gode for de få, så skal der være flere eldrevne delebiler.

Via det her link, kan du se, om du bor på en offentlig- eller privatfællesvej: https://www.kk.dk/borger/parkering-trafik-og-veje/trafik-og-veje/tjek-om-du-bor-paa-offentlig-vej-eller-privat-faellesvej

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Den store bagedyst

Min mors sygdom lærte mig at springe ud i livet

corona belønning

Se, hvem der får 5.6000 kroner i bonus: Kommunen belønner udvalgte medarbejdere for deres corona-indsats

Samfund

Mystisk kors i Damhussøen

Politik

Sinem fik 3480 personlige stemmer uden valgplakater

Departementschef stoppede sms-sletning allerede i april

Samfund

Desperat enlig mor tæt på at blive butikstyv: Jeg har grædt foran mine børn

Samfund

Cykel- og gangsti spærret rundt om Damhussøen- og engen de næste par uger: Det kan være svært at se, hvor svækkede træerne er

Vanløse

Lørdagens coronatal: Syvende dag i træk med over 4000 nye coronatilfælde

Samfund

Susannes børns legetøj ender som julegaver til børn i økonomisk pressede familier: Det kan ske for os alle

DF slår revner - er det Fremskridtspartiet om igen?

Samfund

Vanløse samler sig om indsamling til pressede familier: Jeg var ikke et øjeblik i tvivl

Politik

Venstre: Vi skal have en helhedsplan for Vanløse Bymidte

Mangel på sygeplejersker For abonnenter

Her er prisen for at stoppe sygeplejerske-flugten

Annonce