Annonce
Vanløse

Dansk film kan blive ved med at overpræstere

Så endte Thomas Vinterberg på den store Oscar-scene. Skuespillerne Lars Ranthe, Magnus Millang og Susse Wold og holdet bag filmen "Druk" så årets Oscar-uddeling hos Zentropa. Foto: Ida Marie Odgaard/Scanpix
To gyldne oscarstatuetter er endt i danske hænder, og udover at lune den nationale stolthed er der flere gode følgevirkninger. Her er fem af dem og en ekstra.

De seneste 30 år har dansk film overpræsteret. Det mener Claus Ladegaard, der er administrerende direktør for Det Danske Filminstitut (DFI).

- Især siden dogmefilmene har vi reddet på en bølge, siger han.

De to første dogmefilm var klar i 1998 og var "Idioterne" af Lars von Trier og "Festen" af Thomas Vinterberg. Begge blev udtaget til hovedkonkurrencen ved filmfestivalen i Cannes og skabte både national og international røre. For selv om dognefilmene indeholdt 10 stramme regler, der havde karakter af forbud, var resultatet nyt og frisættende.

Annonce

- Der er andre nationer, som i perioder overpræsterer, men det unikke ved dansk film er, at vi bliver ved med at gøre det, siger Claus Ladegaard.

Det er 10 år siden, at en dansk spillefilm sidst vandt en Oscar. Det skete med Susanne Biers "Hævnen" i 2011. Men i den mellemliggende periode har der været flere nomineringer, hvilket i sig selv er en stor bedrift og med til at fastholde Danmarks position som en filmnation med internationalt format, siger han.

Med fire nomineringer i år og med en Oscar til Thomas Vinterbergs "Druk" og til Mikkel E.G. Nielsen for klipning af filmen "Sound of Metal", er positionen ikke blot usvækket - den er forstærket. Og det kan dansk film i den grad bruge til noget, siger Claus Ladegaard.

Her er fem af gevinsterne:

1 Penge fra udlandet

Claus Ladegaard er administrerende direktør for Det Danske Filminstitut, som er en statslig institution under Kulturministeriet. Foto: Nikolai Østergaard

- Den væsentligste gevinst for dansk film er, at vi nu kan fastholde de udenlandske investeringer. 20 til 25 procent af finansieringen af danske spillefilm kommer fra udlandet - svarende til 100 millioner kroner. Uden dem ville vi få fem til syv færre danske film om året, og de ville være dårligere. Pengene er med til at holde niveauet højt, siger Claus Ladegaard.

2 Flere kompetencer

Mikkel E. G. Nielsen vandt en Oscar for sin klipning af filmen "Sound of Metal". Foto: Chris Pizello/AFP/Scanpix

- Danmark er et lille homogent filmland med én filmskole og ét filminstitut. Det betyder, at der er et tæt samarbejde, men også at vi har brug for inspiration udefra, siger Claus Ladegaard.

Det bliver der rigere mulighed for at få som "Oscar-land". For ikke blot bliver vi attraktive at samarbejde med for dygtige filmfolk udefra, men danske filmfolk bliver også attraktive i udlandet, og dermed kan der overføres mange kompetencer på kryds og tværs.

- Når for eksempel Mikkel E.G. Nielsen vender hjem efter at have klippet i USA, kommer han hjem med nye erfaringer, nye kompetencer, siger Claus Ladegaard.

- Det er det utroligt vigtigt, at vi hele tiden laver film sammen med andre, så vi kompetenceudvikler alt fra fotografer, komponister til instruktører. Oscarpriserne betyder rigtig meget i de ting.

3 Tiltrækker talenter

Sådan så det ud, da Susanne Bier vandt en Oscar i 2011 for "Hævnen". Foto: Mike Blake/Scanpix

Oscarstatuetter er også med til at tiltrække talenter, og her nævner Claus Ladegaard Zentropa,  produktionsselskabet bag "Druk", og fremhæver herfra filmproducer Sisse Graum Jørgensen, der har været med til at producere fem danske spillefilm, der har opnået Oscar-nomineringer, hvoraf der nu er to, som har opnået statuetten. Den første var "Hævnen".

- En imponerende bedrift, og det er klart, at hun og Zentropa derfor er i stand til at tiltrække en hel masse talent. Både dansk talent og udenlandsk talent, siger Claus Ladegaard.

4 Sikrer arvefølgen

"Den Skyldige" med Jacob Cedergren i hovedrollen fik en Robert som årets film herhjemme i 2019. Den blev også shortlistet til en Oscar. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Med en Oscar stiger interessen for en film, og flere vil se den, og når det ikke er coronatider, øger det billetsalget i biograferne. 

Men udover at en Oscar generelt er godt for økonomien, er det også godt for selvtilliden, siger Claus Ladegaard. Og når økonomi og selvtillid er i orden, giver det mere plads til at lade nye talenter prøve sig af, hvilket er vigtigt for arvefølgen.

- For hvem skal være morgendagens stjerner. Hvem skal efterfølge Thomas Vinterberg, Ole Bornedal og alle de andre af nutidens store, danske instruktører, spørger Claus Ladegaard og tilføjer:

- Vi ser for eksempel Thomas Vinterberg samarbejde med Tobias Lindholm om "Druk", og vi ser film som "Den skyldige", der er lavet på lavbudget.

"Den skyldige" var Gustav Möllers debut som spillefilmsinstruktør, og filmen blev shortlistet (udvalgt, red.) til en Oscar, men nåede ikke den endelige nominering.

5 Personlige muligheder

Thomas Vinterberg  med sin Oscar. Vinterberg siger, at han vil blive ved med at lave danske film. Foto: Chris Pizzello/AFP/Scanpix

Den sidste gevinst er slet ikke en gevinst, synes Claus Ladegaard og kalder den for "pissedårlig". Det handler nemlig om, at de danskere, der står med statuetten i hånden og holder deres takketale, vil få så mange tilbud fra udlandet, at man risikerer, at de holder op med at lave danske film.

I Thomas Vinterbergs tilfælde synes frygten dog ubegrundet. Til Ritzau sagde han søndag inden prisoverrækkelsen, at han fra Hollywood har fået flottere tilbud, end han plejer at få, men at han har tænkt sig at blive i dansk film, og at han arbejder på en dansk tv-serie.

- Det at få en idé og lave en film kan kun sammenlignes med at blive forelsket. Man kan vælge sin partner af de rigtige eller forkerte grunde. Hvis det er én, der er skøn at tage med ud i byen og vise frem, er det måske ikke den rigtige grund. Men hvis det er en, man ikke kan lade være med at tænke på, og ikke kan skubbe fra sig, så er det noget man skal forfølge, sagde han.

6 Nation-branding

Peter Aalbæk Jensen og Susse Vold så Oscar-showet sammen med holdet bag filmen "Druk". Foto: Ida Marie Odgaard/Scanpix

Selv om opgaven lød på at udpege fem gevinster, kan Claus Ladegaard ikke nære sig for en lille sjette.

- Sådan en Oscar er nation-branding, siger han og lyder kortvarigt som en turistchef.

- Der er åbenbart tre ting, vi er gode til her i Danmark, og det er at lave god mad, god arkitektur og gode film. Det er positive værdier, siger han.

Peter Aalbæk Jensen, medstifter af Zentropa, er sædvanen tro mere bramfri i et interview med Berlingske.

- For 30 år siden sad alle danske filmfolk og syntes, at det var synd for dem, fordi de kom fra et lille land uden penge. I dag har de styrken og selvtilliden til at rejse ud. Selv vores teknikere som klippere og lydfolk rejser ud og laver store fortællinger. Jeg synes, det er virkelig epokegørende. Det her er den eneste forpulede kunstart, hvor vi er verdensførende, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce